Deze blog is een bijdrage die wij schreven voor Sendcloud

Je domeinnaam, is die beschermd?
ext domeinnaam. Voor jou, als webwinkelier, natuurlijk ontzettend belangrijk. Het is de toegang tot je webshop en de handelsnaam waaronder jouw onderneming naamsbekendheid geniet en misschien wel een goede reputatie heeft opgebouwd. Je wilt natuurlijk voorkomen dat anderen gebruik – of eigenlijk misbruik – gaan maken van jouw domeinnaam en jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie. Kan je iets doen tegen iemand die een domeinnaam registreert, die wel héél erg lijkt op die van jou? En kan je actie ondernemen tegen een concurrent die jouw domeinnaam gebruikt in zijn Google Adwords campagne? In deze bijdrage leggen deJuristen uit hoe het zit.

Vergelijkbare domeinnamen
Misschien is het je al eens overkomen, je hebt een domeinnaam geregistreerd en verkoopt producten of diensten via deze website. Je merkt dat een andere ondernemer dezelfde producten of diensten verkoopt onder een vergelijkbare domeinnaam. Dat risico is groter geworden met de komst van nieuwe topleveldomeinen. Naast de bestaande domeinextensies zoals .com of .nl, worden er sinds 2014 steeds meer extensies ‘toegelaten’. Denk bijvoorbeeld aan .shop, .clothing of .amsterdam. Als jij kleding verkoopt onder de domeinnaam ‘kledingwebshop.nl’, mag iemand anders dan ook kleding verkopen onder de naam ‘kledingweb.shop’? Potentiële klanten kunnen bij de concurrent terechtkomen in plaats van bij jou en je vraagt je natuurlijk af wat je hiertegen kunt doen. Wij zullen dit vanuit een juridisch perspectief uitleggen.

Handelsnaam als domeinnaam
De domeinnaam is voor een webwinkelier de naam waaronder de onderneming wordt gedreven. Het is namelijk de naam waaronder je in het economisch verkeer naar buiten treedt. Jouw domeinnaam is dan tevens je handelsnaam en valt daarom onder het handelsnaamrecht. Daarnaast is een domeinnaam uniek, maar eigenlijk ook niet meer dan een internetadres. Bij het vastleggen van een domeinnaam geldt dan ook de regel ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’.

Toch kan het gebruik van een domeinnaam inbreuk maken op de rechten van een ander. Heb je bijvoorbeeld te maken met een soortgelijke situatie als hierboven is omschreven (kledingweb.shop), dan is er misschien iets dat je kunt doen op grond van jouw handelsnaam- of merkenrecht.

Handelsnaamrecht
In het handelsnaamrecht kan in bepaalde omstandigheden sprake zijn van inbreuk. Zo moet de domeinnaam van de ander ook gebruikt worden als handelsnaam en moet de manier waarop de domeinnaam wordt gebruikt verwarring veroorzaken. Een voorbeeld om dit te verduidelijken: Je verkoopt handgemaakte sieraden onder de bedrijfsnaam ‘Sparkle & Shine’. Je hebt deze naam als domeinnaam geregistreerd en verkoopt de sieraden via een webshop. Nu heb je gemerkt dat een ander onder bijna dezelfde domeinnaam ook online producten verkoopt, maar dit zijn schoonmaakmiddelen. Kan er sprake zijn van verwarring en kan je het schoonmaakmiddelen bedrijf verbieden onder deze domeinnaam producten te verkopen op grond van jouw handelsnaamrecht?

Waarschijnlijk niet. Jij verkoopt namelijk verschillende soorten producten. Consumenten zullen hierdoor niet snel verward raken wat betreft het bedrijf waarmee zij te maken hebben. Hierdoor zal de verkoper helaas net zo veel recht hebben op deze domeinnaam als dat jij hebt op die van jou. Verkoopt het andere bedrijf ook sieraden, of zij dit nu online of in een winkel doet, dan is de situatie geheel anders en kan er wel sprake zijn van inbreuk. Bij vergelijkbare domeinnamen zijn dus twee factoren vooral van belang; (I) of beide ondernemingen dezelfde producten of diensten aanbieden en (II) of de consument de twee ondernemingen met elkaar kan verwarren.

Merkenrecht
In vergelijking met het handelsnaamrecht, biedt het merkenrecht bredere bescherming. Het criterium van ‘verwarringsgevaar’ is wederom van belang, een merkhouder mag natuurlijk optreden tegen het commercieel gebruik van zijn merk als (deel van een) domeinnaam. Bijvoorbeeld wanneer de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band is tussen het merk en de website waar de domeinnaam naar verwijst. Daarnaast kan een merkhouder ook optreden tegen het gebruik van zijn merk in een domeinnaam, indien daardoor de reputatie van het merk wordt aangetast of een ongerechtvaardigd voordeel uit de reputatie van de merkhouder wordt getrokken. Bijvoorbeeld indien een website, waar een merk als domeinnaam wordt gebruikt, verwijst naar allemaal advertenties van vergelijkbare producten. Een merkhouder kan niet optreden tegen merkgebruik in een later geregistreerde domeinnaam, als daar een ‘geldige reden’ voor is. Een mooi voorbeeld daarvan is de domeinnaam www.garnier.nl. Het cosmeticamerk wilde de domeinnaam opeisen, de wederpartij gaf echter aan dat het de website wilde wijden aan artiest Laurent Garnier en de rechter zag dit als een geldige reden.

Het hebben van een domeinnaam waarin een merk voorkomt is dus niet per definitie verboden. Het gaat vooral om de inhoud waar de domeinnaam naar verwijst. Overigens kan een merkhouder niets ondernemen tegen een oudere handelsnaam (of domeinnaam) die al actief is in dezelfde branche.

De domeinnaam in Adwords
kan ook voorkomen dat een concurrent jouw domeinnaam – je handelsnaam of merk – gebruikt in zijn advertentiecampagne op Google. Een goed voorbeeld daarvan vind je hieronder, waar de zoekterm ‘Thuisbezorgd.nl’ door ‘Hungry.nl’ is ingezet als Adword. Wanneer een concurrent een grotere naamsbekendheid geniet, kan het een slimme – of sluwe – manier zijn om daar door middel van Adwords van mee te profiteren. Immers zoeken mensen steeds vaker via een zoekmachine (lees: Google) dan direct via een webadres.

Deze vorm van adverteren is toegestaan, maar blijft juridisch riskant. De rechtspraak stelt de voorwaarde die voortvloeit uit de Handelsnaamwet; Een adverteerder die een concurrerende handelsnaam gebruikt als trefwoord om advertenties te laten verschijnen op Google of andere zoekmachines, mag dit alleen doen als geen afbreuk wordt gedaan aan de wezenlijke herkomstaanduidingsfunctie. Dit komt er op neer dat het voor de gemiddelde internetgebruiker voldoende duidelijk moet zijn dat de advertentie afkomstig is van een andere onderneming dan de zoekterm. De consument mag op geen enkele manier de indruk krijgen dat de twee ondernemingen commercieel met elkaar verbonden zijn, er mag dus geen verwarring ontstaan. Het is dan verstandig om (I) duidelijk de eigen handelsnaam te noemen in advertentie(tekst) en URL van de landingspagina en (II) niét de handelsnaam van de concurrent te noemen in de advertentie, URL of andere plaats.

Samenvattend: Verwarringsgevaar is het sleutelwoord
Een merkrecht biedt ook jouw domeinnaam de beste bescherming. Maar ook als je geen merk hebt vastgelegd, wordt jouw domeinnaam relatief goed beschermd op grond van het handelsnaamrecht. Iemand met een vergelijkbare, jongere domeinnaam, zal deze niet mogen blijven voeren als de kans op verwarring voor de relevante internetgebruiker te groot is. Het gebruik van een concurrerende domeinnaam, handelsnaam of merk in Adwords is toegestaan. Echter geldt ook hier het criterium van ‘verwarringsgevaar’. Wordt in een advertentie geen duidelijk onderscheid gemaakt tussen adverteerder en concurrent, dan is ook dat gebruik onrechtmatig.

Ben je van mening dat een andere domeinnaam wel heel veel lijkt op die van jou, of heb je twijfels over de rechtmatigheid van Google advertenties die jouw domeinnaam gebruiken? Neem dan gerust en vrijblijvend contact op via contact@dejuristen.legal.